Tx 3 Stickad boll

Introduktion

Att lära sig sticka kan kännas lite som att lära sig cykla. Det kan upplevas svårt i början, sedan går det av sig själv när du väl behärskar tekniken. Båda händernas fingrar måste samarbeta för att forma maskorna. 

Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska få lära sig att sticka och utveckla sin motorik. Lyckan hos elever som lär sig något så konkret som att forma maskor och få till en liten bit stickat material är stor. För många kan det bli en givande hobby genom hela livet. För alla är det ett oslagbart bra sätt att träna finmotorik, koordination, koncentrationsförmåga och tålamod. Att sticka en enkel boll är ett bra sätt att börja öva och träna upp motoriken. Se arbetsområdet som en möjlighet för eleverna att introduceras till stickning och att öva.

Material och verktyg

Ullgarn och stickor nr 4,5 brukar vara enklast tänkbara för den som ska lära sig att sticka.

Stödmaterial

Visa gärna färdiga exempel på stickade bollar och annat som är stickat så att eleverna lär sig att känna igen stickat material och att de kan benämna det som stickat.

Lektionsplan

Introduktion

  • Visa filmen "Introduktion till stickning".
  • Visa och berätta om stickade alster.
  • Visa gärna bilder på vad tidigare elever har gjort på skolan.
  • Visa exempel på föremål som gjordes förr och nutida varianter.
  • Diskutera varför kunskap om textila tekniker är viktig både i slöjden och vardagslivet.
    • Exempel på frågor:
      • Vad kan man använda stickning till?
      • Känner ni någon som stickar?
      • Vad tror ni är skillnaden mellan att sticka för hand och att sticka med en maskin?

Genomgång av verktyg

  • Visa filmen Stickor och vad som finns i er sal för dem att använda.

Praktisk instruktion

  • Visa filmerna om löpögla, uppläggning och räta maskor. Pausa vid viktiga moment.
  • Diskutera med eleverna vad som händer i filmerna och vilka moment som kan vara lite knepiga.
    • Exempel på frågor:
      • Vad är det första steget när man ska börja sticka?
      • Hur håller man i stickorna och garnet?
      • Hur gör man en rät maska?
  • Poängtera att de ska hålla om maskorna på både höger och vänster sticka så att enbart den maska de ska sticka är ledig.
  • Om du har möjlighet, påbörja stickning och sticka några varv till alla elever så att de kan få börja med att göra räta maskor.
  • När de klarar av att få ett helt varv rätt och med samma antal maskor som på föregående varv, är det dags för dem att välja garn och påbörja sin boll.
  • Spara provstickningarna år från år så är det bara att rätta till och använda igen.
  • Om korgen med provstickningar står framme kan äldre elever som har en stund över få träna några varv eller lägga upp för nya provstickningar.

Arbetsstund

  • Ge eleverna tid och uppmuntra deras tålamod.
  • Låt dem peppa varandra och låt de elever som kommer igång stötta sina kamrater som kämpar.
  • Gå runt i klassrummet och ge individuell handledning och positiv förstärkning.
  • Ta filmerna till hjälp. Låt dem repetera filmerna, många gånger och gärna på långsam hastighet.

Reflektion

  • Låt eleverna visa sina färdiga bollar för varandra.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
  • Kan de hitta på någon bollek de kan göra tillsammans? Inomhus?

Bedömning

Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Använd följande kriterier:

  • Teknik och precision:
    • Har eleven använt stickorna på ett säkert och korrekt sätt?
    • Är bollen välformad och hållbar?
  • Kreativitet och problemlösning:
    • Har eleven gjort egna val för att anpassa designen?
    • Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?
  • Arbetsprocess:
    • Har eleven följt instruktionerna och arbetat självständigt?
    • Har eleven tagit ansvar för sitt arbete och sitt material?
    • Har eleven samarbetat konstruktivt med andra?

Tips för utmaningar

  • För yngre elever: För de som enbart lyckas sticka en bit går det att komplettera med en lika stor bit av fleece för att sy ihop en boll.
  • För äldre eller mer avancerade elever: Utmana dem att göra färgbyte för varje tredjedel på remsan och på så sätt få in fler färger.
  • Om någon har svårigheter med tekniken: Ge möjlighet att träna extra på att forma maskorna på en stickning som redan är några centimeter lång så att de har något att hålla i.
  • En variant kan vara att bollarna tvättas i maskin på 60 grader så att de krymper och blir riktigt hårda. Det går även att tova ihop dem för hand med såpa och varmt vatten. Genom att sy på knappar och dekorera bollarna kan de bli maskotar.
  • Tidsåtgången kommer att skilja sig åt för eleverna, men gruppen kan ändå arbeta med detta arbetsområde lika länge. De elever som tar tid på sig stickar enbart en del och syr ihop med fleece. De som är snabba hinner både tova och dekorera sina bollar och även komma på olika bollekar.

Koppling till kursplanen Lgr22

Detta arbetsområde berör följande delar av slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4–6:

  • Hantverkstekniker: Använda verktyg och material för att sticka enkla föremål. 
  • Kulturell kontext: Reflektera över stickningens historiska betydelse. Exempel på frågor:
    • När tror ni man började sticka?
    • Vad stickade man förr i tiden?
    • Hur har stickning förändrats över tid?
  • Estetisk och funktionell utformning: Anpassa bollens utseende efter egna önskemål.

Förmågor som tränas:

  • Stickning är ett bra exempel på hur eleverna ges möjligheter att utveckla sin skicklighet i en process där tanke, sinnesupplevelse och handling samverkar.
  • Ansvarstagande och självständighet.
  • Samarbete och reflektion.

Uppföljning

Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Detta kan användas som underlag för samtal och bedömning.