Arbetsprocess

Introduktion

Mål

  • Introducera grundkonceptet med tankekartor.
  • Uppmuntra eleverna att använda tankekartor för att organisera enkla idéer.
  • Tillämpa tankekartor i enkla slöjdprojekt, exempelvis en ljuslampett.

Material

  • Papper, blyertspennor och färgpennor. Skriv gärna ut PDF:erna.

Genomförande

Introduktion (10 minuter)

  • Läs introduktionstexten högt för eleverna.
  • Ställ frågor för att väcka intresse: ”Har ni någonsin haft en idé som ni har velat komma ihåg?”, ”Hur kan man fånga en idé så att den inte flyger iväg?”
  • Förklara kortfattat vad en tankekarta är och att filmen visar hur man gör.

Filmvisning (3:15 minuter)

  • Visa filmen om tankekartor.

Aktivitet: Skapa en enkel tankekarta

  • Ge eleverna i uppgift att skapa en tankekarta kring ett enkelt ämne exempelvis:
    • Mina favoritleksaker
    • En drömresa
    • Vad jag vill göra i helgen
  • Uppmana dem att använda färger och bilder i sina tankekartor.
  • Gå runt och hjälp eleverna vid behov.

Diskussion och tillämpning

  • Låt några elever visa sina tankekartor och berätta om dem.
  • Diskutera hur tankekartor kan vara användbara i slöjden: Hur kan vi använda en tankekarta för att planera vad vi ska göra? Kan vi använda en tankekarta för att komma på nya idéer till våra projekt?
  • Ge ett enkelt exempel på ett slöjdprojekt där en tankekarta kan vara till hjälp, till exempel att planera en ritning för en ljuslampett

Avslutning

  • Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om tankekartor.
  • Uppmuntra dem att fortsätta använda tankekartor i olika sammanhang.
  • Förklara hur tankekartan ska användas för att komma igång och skissa till exempel en ljuslampett.
pennstumpsförlängare