Arbetsprocess
Introduktion
Mål
- Introducera grundkonceptet med tankekartor.
- Uppmuntra eleverna att använda tankekartor för att organisera enkla idéer.
- Tillämpa tankekartor i enkla slöjdprojekt, exempelvis en ljuslampett.
Material
- Papper, blyertspennor och färgpennor. Skriv gärna ut PDF:erna.
Genomförande
Introduktion (10 minuter)
- Läs introduktionstexten högt för eleverna.
- Ställ frågor för att väcka intresse: ”Har ni någonsin haft en idé som ni har velat komma ihåg?”, ”Hur kan man fånga en idé så att den inte flyger iväg?”
- Förklara kortfattat vad en tankekarta är och att filmen visar hur man gör.
Filmvisning (3:15 minuter)
- Visa filmen om tankekartor.
Aktivitet: Skapa en enkel tankekarta
- Ge eleverna i uppgift att skapa en tankekarta kring ett enkelt ämne exempelvis:
- Mina favoritleksaker
- En drömresa
- Vad jag vill göra i helgen
- Uppmana dem att använda färger och bilder i sina tankekartor.
- Gå runt och hjälp eleverna vid behov.
Diskussion och tillämpning
- Låt några elever visa sina tankekartor och berätta om dem.
- Diskutera hur tankekartor kan vara användbara i slöjden: Hur kan vi använda en tankekarta för att planera vad vi ska göra? Kan vi använda en tankekarta för att komma på nya idéer till våra projekt?
- Ge ett enkelt exempel på ett slöjdprojekt där en tankekarta kan vara till hjälp, till exempel att planera en ritning för en ljuslampett
Avslutning
- Sammanfatta vad eleverna har lärt sig om tankekartor.
- Uppmuntra dem att fortsätta använda tankekartor i olika sammanhang.
- Förklara hur tankekartan ska användas för att komma igång och skissa till exempel en ljuslampett.
