Tm 3 Bladad ram

Introduktion

Syfte

Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska få kunskap om sammanfogningstekniker.  Begreppet blada innebär sammanfogning där träet läggs halvt i halvt. De tränar samtidigt på kap- och geringssåg, knacka bort trä med stämjärn och att sammanfoga med plugg i jigg. Primärt är ramen tänkt som ram till bildväv, men fungerar så klart bra till det mesta som behöver en ram.

Jigg

För att underlätta arbetet med att sammanfoga ramarna används en jigg. Jiggar av olika slag används ofta inom tillverkningsprocesser och eleverna kan här enkelt se hur jiggar underlättar produktionen. Det är väl investerad tid att tillverka en uppsättning, de håller under många år. Såga även till skyddsplattor för bänken att lägga under jiggen om borren går igenom.

Även sågkronor är bra att såga upp och ha till hands i salen då rundstav, grenar och små bitar material ska sågas.

Material och verktyg

Till ramen används hyvlade trälister samt rundstav. 

Eventuellt tavelhängare

Stödfilmer om verktyg och tekniker som förekommer i arbetet.

  • stålskala
  • vinkelhake
  • strykmått
  • kap och geringssåg
  • borrskruvdragare
  • borra i trä
  • måla motiv med akrylfärg
  • betsa
  • tvätta pensel
  • glödritning
  • spika tavelhängare.

Lektionsplan

Introduktion

  • Berätta om tekniken att blada, visa gärna andra exempel än ramen och hur metoden har använts under lång tid och går att hitta på både moderna och mycket gamla träföremål.
  • Visa gärna bilder med exempel på bladade ramar som gjorts av elever.
  • Har eleverna vävt, eller ska väva bilder, så är det fint att de har bilden i åtanke när de planerar dekorationen av sin ram. Lär eleverna om hur bild och ram kan förstärka varandras uttryck.
  • Diskutera varför kunskap om verktyg är viktig både i slöjden och i vardagen.
  • Visa översiktsfilmen så att eleverna ser hela processen. Visa första filmen och pausa vid viktiga moment. Diskutera med eleverna vad som händer i filmen och hur viktigt det är för det färdiga resultatet att mäta och markera med noggrannhet.

Arbetsstund

  • Eleverna börjar med att mäta och kapa till sina bitar.
  • Visa fördjupningsfilmerna och tillhörande stödfilm allt eftersom arbetet fortskrider i salen. Hjälp eleverna att hitta rätt film om de behöver repetera.
  • Gå runt i klassrummet och ge individuell handledning och positiv förstärkning.
  • Påminn eleverna att lägga skyddsbräda under jiggen.

Reflektion

  • Låt eleverna visa sina färdiga ramar för varandra.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
  • Be eleverna fundera på var de ska hänga upp sina ramar och hur de ska fästa dem i väggen.

Bedömning

Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Använd följande kriterier:

  • Teknik och precision: Har eleven använt verktygen på ett säkert och ändamålsenligt sätt? Är ramen välformad och hållbar?
  • Kreativitet och problemlösning: Har eleven gjort egna val för att anpassa designen? Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?
  • Arbetsprocess: Har eleven följt instruktionerna och arbetat självständigt? Har eleven samarbetat och tagit ansvar för sitt arbete och verktyg?

Tips för utmaningar

  • För yngre elever: Låt dem sammanfoga färdigkapade lister utan att blada och sammanfoga med exempelvis spik eller skruv.
  • För äldre eller mer avancerade elever: Utmana dem att holka ur alla 4 delar och få ihop dem till en jämntjock ram. Tekniken kräver hög precision. Utmana dem med att låta bildens motiv återspeglas i ramens dekoration så att bild och ram bildar en helhet.
  • Om någon saknar bild till sin ram går ramen utmärkt att använda som grytunderlägg om storleken motsvarar den på filmen.
  • Om någon har svårigheter med tekniken: Ge möjlighet att träna extra på specifika moment, till exempel att hugga på spillvirke innan de urholkar sina träbitar.

Koppling till kursplanen Lgr 22

Slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4–6:

  • Hantverkstekniker: Använda verktyg och material för att skapa enkla föremål.
  • Kulturell kontext: Reflektera över hantverkets historiska betydelse.
  • Estetisk och funktionell utformning: Anpassa föremålets utseende och funktion efter egna behov.

Förmågor som tränas:

  • Formge och framställa
  • Skapande och problemlösning.
  • Ansvarstagande och självständighet.
  • Samarbete och reflektion.

Uppföljning

Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Detta kan användas som underlag för samtal och bedömning.