Tm 1 Tenngjutning i skivmaterial

Introduktion

Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska få kunskap om att metaller kan smältas och gjutas till både bruksföremål, och konstföremål. Samtidigt får de tillfälle att lära sig om säkerhetstänkande vid arbete med varma och upphettade material. 

Förberedelser

Material och verktyg. 

Såga till lämpliga bitar av skivmaterial till eleverna, 10x10 cm. Det går åt tre bitar till varje elev. De två stödskivorna kan återanvändas år efter år så det är bara en skiva per elev som blir förbrukad. 

Det finns smältmetall som är speciellt lämpad för undervisningsändamål. Eftersom metallen är relativt dyr är det lämpligt att hitta en storlek på projekt som endast kräver lite material, men som är stort nog för att inte bli svårt att efterbehandla.

Gå igenom filmerna noga tillsammans med eleverna, pausa gärna och visa vad ni har tillgång till i just er sal. Visa vilken värmekälla ni använder och hur de ska hantera metallen. Kanske är det du som häller ner metallen i formarna? Stanna gärna vid säkerhetsbilderna och förklara hur du tänker och vilka säkerhetsåtgärder som är lämpliga hos er. Kanske har du en fast plats för metall- och gjutarbete eller skapar du en station som kan flyttas runt.

Stödmaterial

Visa eleverna färdiga föremål så de får en känsla för vilka former som är lämpliga att gjuta. Kanske har du även gjutna metallalster från andra delar av världen eller något gammalt föremål att visa.

Lektionsplan

  1. Introduktion 

    • Visa alla filmer och gärna även materialläran om Tenn.
    • Visa eleverna färdiga föremål så de får en känsla för vilka former som är lämpliga att gjuta. Kanske har du även gjutna metallalster från andra delar av världen eller något gammalt föremål att visa.
  2. Genomgång av verktyg
    • Visa stödfilmer om Kontursåg, Lövsåg, Bågfil, Kraftavbitare, Borrskruvdragare, Borra i aluminiumplåt
    • Låt eleverna träna på att hantera verktygen för att känna sig bekväma med dem.
  3. Praktisk instruktion 
    • När ni tittat på filmerna är det dags att visa vad och var ni har allt i salen och hur de ska göra just hos er. Repetera genom att visa.
  4. Arbetsstund 
    • Skriv ut skissmallarna så att eleverna kan göra sin idéutveckling och slutgiltiga skiss.
    • Gå runt i klassrummet och ge individuell handledning och positiv förstärkning.
    • Repetera genom att visa vilken såg och hur de gör för att såga ut formen hos er. 
    • Allt eftersom eleverna blir klara med sina formar är det dags för själva gjutningen.
    • Påminn eleverna att använda skyddsutrustning.
  5. Reflektion 
    • Låt eleverna visa sina färdiga föremål för varandra.
    • Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.

Bedömning

Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Använd följande kriterier:

  1. Teknik och precision
    • Har eleven använt verktygen på ett säkert och korrekt sätt?
    • Hur väl lyckades de med form och gjutning?
  2. Kreativitet och problemlösning
    • Har eleven gjort egna val för att anpassa designen?
    • Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?
  3. Arbetsprocess
    • Har eleven följt instruktionerna, arbetat självständigt och tagit ansvar för sitt arbete och sina verktyg, samt samarbetat konstruktivt med andra när det varit relevant?

Tips för utmaningar 

  • För enklare nivå: Förbered enklare gjutformar som är färdiga att välja. 

  • För äldre elever eller mer avancerad nivå: Utmana dem att designa en mer komplex form och att göra verkligt noggrann efterbehandling, exempelvis högglanspolerad yta, stansade mönster eller gravering.

  • I årskurs 8 finns beskrivet hur de kan gjuta i sandformar.

Koppling till kursplanen Lgr 22

Slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4–6:

  • Hantverkstekniker: Använda verktyg och material för att skapa enkla föremål.
  • Kulturell kontext: Reflektera över hantverkets historiska betydelse.
  • Estetisk och funktionell utformning: Anpassa föremålets utseende och funktion efter tycke och smak.

Förmågor som tränas:

  • Skapande och problemlösning.
  • Ansvarstagande och självständighet.
  • Samarbete och reflektion.

Uppföljning

Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Detta kan användas som underlag för samtal och bedömning.

 

gjuta i skivmaterial