Materiallära Textil

Introduktion

Se gärna filmen tillsammans via storskärm. Filmen innehåller de grundläggande kunskaper eleverna behöver ha med sig om ull. Pausa gärna och fråga eleverna om de kanske sett när fåren klipps eller har någon erfarenhet av får och ull på annat sätt. Ta gärna fram och visa det ullmaterial ni har i salen så eleverna får se och känna.

Bästa sättet att lära sig och förstå slöjdens material är att uppleva dem från grunden. Många lärare börjar med ull i årskurs 3 för att eleverna ska få förståelse för textila fibrer. Att våttova en platta och att nålfilta ett motiv är ett bra sätt att lära sig om ullens egenskaper. Har eleverna provat detta i årskurs tre kan de sedan använda kunskaperna om de får en stund över eller för ett valfritt projekt senare år. Om eleverna inte provat att tova i årskurs 3 kan det vara lämpligt att de lär sig nu. Kanske kan ni besöka en 4H gård där det finns får eller köpa nyklippt ull från någon närliggande fårgård? Kul är även att stoppa ner lite ull i färgbaden för att på så sätt även få förståelse för processen bakom färgad ull.

Ull är en av våra inhemska fiber och det tillverkas fortfarande ullgarn i Sverige även om den mesta ullen fortfarande eldas upp. En del mindre ullproducenter satsar på så kallade mini mill, ett komplett spinneri men med små hanterbara maskiner som enbart producerar garn i liten skala och ryms i mindre lokaler. Det finns även fabriker som tar hand om gamla ullprodukter och tar till vara fibrerna. På IWTOs hemsida går det att läsa om hur ullfibrer tas tillvara.

I filmen berättas att ull inte behöver tvättas men det kan vara bra att betona ytterligare. Kanske har du eller någon elev ett ullplagg som krymp och kan visas upp? Annars kan ett par ullvantar där den ena tovas ihop hänga som illustration i salen. Så kallade hoptovade plagg kan återbrukas och användas till exempelvis mössor och gosedjur. 

De arbetsområden som ligger i årskurs fem är lämpliga för ullgarn. Även om ni inte kan få till en hel växtfärgningsdag och färga ert eget garn kanske det går att ha en gryta igång i salen och färga en färg i taget. Det behövs bara en elplatta, stor gryta och bra rutiner. 

Ett gammalt talesätt:

“De folk som har glömt hur man väver sitt tyg och bakar sitt bröd, det är ett verkligt fattigt folk”

 

Det är få förunnat att ha en vävstol i salen, men kunskapen om höjda och sänkta trådar som är grunden inom all produktion av vävda textilier kan eleverna få genom att väva en bild. Likaså får eleverna förståelse för trikå genom att sticka.  

 

Ullfibrer