Tm/Tx Virkad påse m. läderbotten

Introduktion

Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska få fördjupade kunskaper i virkning och en liten introduktion i skinn- och läderslöjd. För elever som virkat tidigare eller som snabbt lär sig tekniken är påsen med skinnbotten bra. Genom att börja med en skinnbotten är storleken given och de kommer snabbt igång och kan virka likadant varv på varv.

Förberedelser

Material och verktyg

I filmerna har vi använt z-spunnet ekologiskt bomullsgarn ”Sunny Eko” och virknål 4.5. Även ullgarn passar fint och kan vara lättare då det inte är så stumt. Se bara till att garn och virknål harmonierar. Bottnen är i storlek med ett litet dricksglas och ca en halv centimeter mellan hålen brukar bli bra. Det viktiga är att inte göra hålen för nära kanten på skinnet då det kan brista. Ett tips är att klippa ut skinnbotten grovt först, göra hålen och sedan klippa ut så att det minst är en halv cm skinn utanför hålet. För att få ett renare hål kan en liten skinnbit placeras under den bit hålet klipps i. Har skolan en laserskärare kan det vara en kul uppgift att få skära ut sin botten med den. Skinnspill går att få från exempelvis möbelfabriker, alternativt kan gamla väskor och jackor användas.

Som alternativ till skinn går det att använda tunt skivmaterial, exempelvis mdf, och borra eller laserskära hålen. Då är grovt bandgarn att föredra.

Image removed.

Instruktionsfilmer

Steg-för-steg-filmen visar hur påsen virkas och stödfilmerna visar de olika maskorna. Visa eleverna hur de ska använda filmerna för att bäst komma igång och få hjälp.

Praktiska råd

Beroende på hur mycket tid ni har att tillgå kan behovet av hjälp variera. Det finns ett värde i att eleverna tränar på att klippa och att göra hål i skinn, antingen med håltång eller med hålpipa. Eventuellt görs arbetet med själva bottnen i trä- och metallslöjdssalen och själva virkningen i textilsalen. Påsen är ett sätt att visa eleverna hur material kan kombineras. Finns det inte tid att tillverka bottnen och ni har tillgång till en laserskärare så kan eleverna få färdiga bottnar och på så sätt helt kunna fokusera på själva virkningen. När det gäller påsen är det en liten igångsättningströskel, men när eleven väl kommit igång och börjat virka de fasta maskorna i luftmaskan på varvet innan så brukar det gå fort. Påsen blir så hög som lektionstiden medger och om de inte hinner virka bandet fungerar det lika bra med en snodd eller ett band. Alternativt blir det en liten skål utan dragsko. Ovankanten kan förstärkas med ett varv smygmaskor.

Stödmaterial

Anslå gärna bilder med virkat i salen. Sätt QR-kod till läromedlet så att eleverna enkelt kan hitta instruktionen.

Exempel på olika färdiga virkade påsar med skinnbotten kan visa de varianter av material som finns att tillgå på er skola. Har du äldre virkade föremål att ta fram och visa så kan det vara inspirerande.

Lektionsplan

Introduktion

  • Visa exempel på påsar med skinnbotten och steg- för stegfilmen.
  • Visa hur eleverna väljer rätt storlek på virknålen i förhållande till det valda garnet.

Praktisk instruktion

  • Visa var stödfilmerna om de olika maskorna ligger för den som behöver repetera.
  • Visa filmen och pausa vid viktiga moment. Diskutera med eleverna vad som händer i filmen.

Arbetsstund

  • Gå runt i klassrummet och ge individuell handledning och positiv förstärkning.
  • Låt eleverna komma till ro med sin virkning, en del blir hjälpta av att lyssna på musik.

Reflektion

  • Låt eleverna visa sina färdiga virkade alster för varandra.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
  • Be eleverna fundera på vad de ska stoppa i sina påsar.

Bedömningsaspekter

Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Bedömning kan fokusera på följande områden:

Teknik och precision

  • Har eleven använt verktygen på ett säkert och korrekt sätt?
  • Är den virkade påsen jämnt virkad?

Kreativitet och problemlösning

  • Har eleven gjort egna val för att anpassa designen?
  • Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?

Arbetsprocess

  • Har eleven följt instruktionerna och arbetat självständigt?
  • Har eleven samarbetat och tagit ansvar för sitt arbete, virknål och garn?

Tips för utmaningar

För yngre elever: Förbered bottnar och kanske även första varvet.

För äldre eller mer avancerade elever: Utmana dem att designa en mer komplex påse, kanske med alternativa material i bottnen.

Om någon har svårigheter med tekniken: Påpeka hur lätt det är att repa upp virkningen och göra om tills de blir nöjda.

Koppling till kursplanen

Slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4‒6:

  • Hantverkstekniker: Använda verktyg och material för att skapa enkla föremål.
  • Kulturell kontext: Reflektera över hantverkets historiska betydelse.
  • Estetisk och funktionell utformning: Anpassa föremålets utseende och funktion efter egna behov.

Förmågor som tränas:

  • Uthållighet och finmotorik
  • Ansvarstagande och självständighet
  • Samarbete och reflektion
  • Formgivning

Uppföljning

Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Dokumentationen kan användas som underlag för samtal och bedömning.

virkad påse