Materiallära Trä
Introduktion
Kunskap om material måste börja tidigt om eleverna ska hinna lära sig allt och ha god materialkännedom när de lämnar skolan. Hur ska du få eleverna att kunna skilja på furu och ene till exempel?
Finns det någon ung tall eller gammal fura på gångavstånd från skolan? Skulle det rentav vara möjligt att odla tall på skolans område? Allt färre av våra elever kommer från skogsägande familjer. Många idkar friluftsliv och vistas bland träden i skogen, men långt ifrån alla. Hur kan vi få eleverna att uppleva råvaran till de material som finns i slöjdsalen?
Krama ett träd! Vad händer i kroppen när man lägger armarna om ett träd och kramar hårt? Det är nog få som provat, mest för att det nog skulle anses lite knasigt. Men just därför kan det vara ett sätt att få eleverna att minnas det som filmen om furu visar och det du berättar.
Ur ett hållbart perspektiv är det viktigt att eleverna vet vilka träd som odlas var och vilka träd som finns i deras närhet. Då kan de som vuxna välja material med så kort transportsträcka som möjligt. Fråga alltid var träet kommer ifrån, även om det är ett inhemskt trädslag.
Eleverna lär sig lika mycket på att göra små alster som att göra stora. Det kan vara klokt att hålla nere proportionerna på deras alster av den anledningen.
Ordningen i virkesförrådet kan förstärkas med hjälp av skyltar med träslagens namn och QR-koder till filmerna. Gör spill-lådan lätt tillgänglig så att det alltid är elevernas förstahandsval när de ska hämta material.
