Arbetsprocess

Introduktion

Mål

  • Fördjupa förståelsen för tankekartor som ett verktyg för planering och problemlösning.
  • Uppmuntra eleverna att använda tankekartor för att planera slöjdprojekt i flera steg.
  • Utveckla färdighet i att använda småskisser som teknik för att utveckla idéer.
  • Uppmuntra eleverna att använda småskisser för att komma igång med sin designprocess.

Material

  • Filmen om tankekartor / Filmen om småskisser
  • Papper, blyertspennor och färgpennor. Skriv gärna ut PDF:erna.

Genomförande

Introduktion (10 min)

  • Läs introduktionstexten för åk 5 högt för eleverna.
  • Repetera kortfattat från åk 4 vad en tankekarta är och varför den är användbar.
  • Förklara att tankekartor kan hjälpa till att reda ut tankar och planera projekt.
  • Förklara att småskisser kan användas för att snabbt hitta former och motiv att arbeta vidare med.

Filmvisning (ca 3:5 min)

  • Visa filmen om tankekartor / småskisser

Aktivitet tankekarta: Planera ett slöjdprojekt med en tankekarta (20 min)

  • Ge eleverna i uppgift att planera ett slöjdprojekt med hjälp av en tankekarta. Exempel på projekt
    • Bildväv
    • Skapa ett smycke, gjutet i tenn
    • Knoppbräda
    • Planera en dekoration för klassrummet.
  • Uppmana eleverna att dela upp projektet i olika steg och använda tankekartan för att organisera dessa steg.
  • Uppmuntra dem att tänka på olika material, verktyg och tekniker som kan användas.

Aktivitet småskisser: Använda småskisser för ett omfattande projekt (20 min)

  • Ge eleverna i uppgift att använda småskisser för att planera ett projekt. Exempel på projekt:
    • Form på ett gjutet föremål.
    • Motiv till bildväv.
    • Design av knoppbräda med bakstycke och knoppar.
  • Uppmana eleverna att använda småskisser för att snabbt testa många idéer som leder fram till den slutgiltiga teckningen på hur det färdiga alstret ska se ut.

Diskussion och reflektion (5 min)

  • Låt några elever presentera sina tankekartor och projektplaner.
  • Diskutera hur tankekartan har hjälpt dem att planera och organisera sitt arbete.
  • Reflektera över hur tankekartor kan användas i andra ämnen eller situationer.
pennstumpsförlängare