Tx 1 Bildväv
Introduktion
Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska få kunskap om vävning och att ett tyg kan bildas med hjälp av höjda och sänkta trådar.
När eleverna gör idéutveckling och skiss, så hjälp dem att få motiven vävvänliga. dels genom att avråda från detaljer, dels genom att hjälpa dem att hitta konturlinjer och förstärka dem med tjock penna.
I filmen har vi använt:
Varp: 3-tådigt lingarn
Inslag: 3-trådigt ullgarn som eleverna växtfärgat som inslag
Masonit och rundstav. Masonitens lite frasiga kant gör att lingarnet landar och håller sig på plats, samt att det går att spänna väven hårt. Har du tid och möjlighet så gå gärna över vävarna och efterspänn en gång innan de fixerar varpen. Det betyder mycket för kvalitén och dessa tavlor kan bli något av det finaste textilkonst eleverna gör under sin skoltid.
Bildväven kombineras gärna med Bladad ram som finns som arbetsområde under trä.
Instruktionsfilmer
Filmen är 16 minuter lång och bör ses i sin helhet, därefter kan eleverna själv klicka sig fram till den sektion där de behöver hjälp, exempelvis att skarva garnet.
Praktiska råd
När skissen och varpningen är klar tar själva vävandet ca 4 x 90 minuter. Riktigt fin upplevelse kan det bli om gruppen lyssnar på en bra talbok under tiden. Då väver liksom fingrarna på av sig själv och det går snabbare för varje varv. När det är dags att byta garn är det bara att smyga fram, hämta nytt och kanske få lite hjälp. Vi kan varmt rekommendera talböckerna Matilda eller Häxorna av Roald Dahl. De är fängslande och spännande och lagom långa för 4 lektioner.
Stödmaterial
Spara gärna foton av tavlorna år från år för att visa framtida elever. Det brukar vara inspirerande att se vad tidigare elever har gjort.
Reflektion
- Låt eleverna visa sina färdiga bilder för varandra.
- Gör gärna en utställning på skolan så att yngre elever får se vad de kommer att få göra och redan då börja fundera över motiv.
- Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
- Be eleverna fundera på var de ska hänga upp sina vävar hemma och hur de ska fästa dem i väggen.
De folk som har glömt hur man väver sitt tyg och bakar sitt bröd, är ett verkligt fattigt folk.
Bedömning
Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Använd följande kriterier:
- Teknik och precision
- Har eleven förstått vävningens princip med lyfta och sänkta trådar?
- Har eleven packat garnet och fått ett jämnt resultat i väven?
- Kreativitet och problemlösning
- Hur väl har eleven lyckats med att göra idéutveckling och skiss?
- Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?
- Arbetsprocess
- Har eleven följt instruktionerna och arbetat självständigt?
- Har eleven samarbetat genom att verka för arbetsro under vävprocessen?
- Har eleven tagit ansvar för sitt arbete och väven?
Tips för utmaningar
- För yngre elever: Använd mindre bit masonit, färre varptrådar och grövre inslag. Exempelvis mattgarn eller mattrasor.
- Förenkla genom att eleverna endast väljer färger och gör en randig väv.
- För äldre eller mer avancerade elever: Utmana dem att designa ett mer komplext motiv alternativt använda garner av olika tjocklek och kvalitet.
- Om någon har svårigheter med tekniken: Ge möjlighet att träna extra på att se hur garnet löper över varptråden vart annat varv och under varpen vart annat varv.
Koppling till kursplanen Lgr 22
Slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4–6:
- Hantverkstekniker: Att väva tuskaft.
- Kulturell kontext: Reflektera över var de kan se textila bilder och deras särpräglade uttryck.
- Estetisk och funktionell utformning: Anpassa vävens utseende efter egen design.
Förmågor som tränas:
- Skapande och handaskicklighet.
- Ansvarstagande och självständighet.
- Samarbete och reflektion.
Uppföljning
Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Detta kan användas som underlag för samtal och bedömning.
