Tm 2 Knoppbräda
Introduktion
Syftet med arbetsområdet är att eleverna, genom att tillverka en knoppbräda, ska få träna på att formge, såga, fila, slipa, borra, hyvla, tälja och limma. Det är ett stort projekt med många olika moment – de lär sig mycket. Börja med att visa översiktsfilmen för att ge en förförståelse för hela processen. Visa därefter filmen med tillhörande stödfilm som är relevant för den aktuella lektionen. Inled varje lektion med en momentfilm, som om den vore ditt förstoringsglas, som gör det möjligt att visa små saker lika tydligt för alla samtidigt.. Pausa och visa var material och verktyg finns i just er sal och hur du vill förklara. Använd gärna planeringsverktyget för att kunna bädda in arbetsområdets filmer i din egen text och för att det ska bli lätt för eleverna att hitta.
Material och verktyg
Förbered materialet
- träbit (gärna furu eller björk) i önskad storlek och tjocklek
- list, rundstav eller träknoppar
- såg
- borrmaskin med träborr
- sandpapper
- trälim
- skruvar och skruvmejsel
- eventuellt färg eller bets.
Vässa hyvlarnas stål och lär eleverna att vara rädda om dem. Visa stödfilmen om putshyvel. Detta är ett ypperligt tillfälle för eleverna att få lära sig att hyvla. Det är lätt att hyvla när hela ytan ska bort och det är ett smalt parti av trä som ska hyvlas.
Praktiska råd
Filmen visar tre olika sätt att tälja. Använd arbetet med knoppbrädan till att låta eleverna lära sig så mycket som möjligt. Låt dem gärna prova alla tre sätt att tälja på och träna säkerhet. De snabba eleverna kan få lägga ner tid på att dekorera sina brädor. Är eleverna bekväma med bildhuggarjärn kan de skära ut dekorationsmönster med exempelvis ett v-järn.
Lektionsplanering
Introduktion: Berätta om knoppbrädor och hur det går till att tillverka en samt visa översiktsfilmen. Visa exempel på knoppbrädor som gjordes förr och nutida varianter. Spara gärna bilder på tidigare elevers knoppbrädor som inspiration. Visa planscher eller bilder som illustrerar hur varje verktyg används. Diskutera varför kunskap om verktyg är viktig både i slöjden och i vardagen.
Genomgång av verktyg: Visa stödfilmer om verktyg för verktyg allt eftersom ni kommer till det moment då de ska användas. Låt eleverna hantera och träna på så många verktyg som möjligt så att de känner sig bekväma med dem.
Praktisk instruktion: Visa lektionens aktuella film och pausa vid viktiga moment. Diskutera med eleverna vad som händer i filmen.
Arbetsstund: Eleverna börjar med att forma mallar och följer sedan instruktionerna film för film. Gå runt i klassrummet och ge individuell handledning och positiv förstärkning. Påminn eleverna om säkerhet vid täljning, repetera gärna filmen "Tälja säkert".
Reflektion: Låt eleverna visa sina färdiga knopplister för varandra. Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på. Be eleverna fundera på var de ska hänga upp sina knopplister hemma och hur de ska fästa dem i väggen.
Bedömning
Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Använd följande kriterier:
- Teknik och precision: Har eleven använt verktygen på ett säkert och korrekt sätt? Är knopplisten välformad och hållbar?
- En välformad knopplist har släta ytor, jämna kanter och välgjorda knoppar. Den är stabil och tål att användas.
- Kreativitet och problemlösning: Har eleven gjort egna val för att anpassa designen? Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?
- Kreativitet kan visas genom att eleven har designat en unik knoppbräda, till exempel med en ovanlig form eller genom att använda färg och dekoration på ett personligt sätt. Problemlösning kan bedömas genom att observera hur eleven hanterar utmaningar under arbetets gång, till exempel om materialet spricker eller om knopparna inte passar.
- Arbetsprocess: Har eleven följt instruktionerna och arbetat självständigt? Har eleven samarbetat och tagit ansvar för sitt arbete och verktyg?
Tips för utmaningar
- För yngre elever: Förbered färdiga träbrädor och rundstav till knoppar. Låt eleverna fila försänkning som hake på knopparna och slopa kilarna. Gör knoppbräda med enbart en knopp.
- För äldre eller mer avancerade elever: Utmana dem att designa en mer komplex bräda med dekoration. Låt dem tälja knopparna utan stödsågningar för att få mer individuell form på dem. Gör långa brädor med många knoppar och krav på att knopparna ska bli så lika som möjligt.
- Om någon har svårigheter med tekniken: Ge möjlighet att träna extra på specifika moment, till exempel kontursåga, tälja och hyvla.
Koppling till kursplanen Lgr 22
Slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4–6:
- Hantverkstekniker: Använda verktyg och material för att skapa enkla föremål.
- Kulturell kontext: Reflektera över hantverkets historiska betydelse.
- Estetisk och funktionell utformning: Anpassa föremålets utseende och funktion efter egna behov.
Förmågor som tränas:
- Skapande och problemlösning.
- Ansvarstagande och självständighet.
- Samarbete och reflektion.
Uppföljning
Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Detta kan användas som underlag för samtal och bedömning.
