Tx1 Virka, bollnät

Introduktion

Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska få kunskap om hantverkstekniken och att de med virknål och garn kan tillverka tyg eller tredimensionella figurer. En del elever kanske inte kommer längre än till luftmaskor, men försök att uppmuntra dem att börja på ett bollnät. Det behöver ju inte ha lika många luftmaskbågar och inte lika många varv som i beskrivningen. Uppmuntra eleverna att öva regelbundet och att inte ge upp, även om det känns svårt i början.

Förberedelser

Material och verktyg

I filmerna har vi använt z-spunnet ekologiskt bomullsgarn ”Sunny Eko” och virknål 4.5. Det går att använda de flesta garner, anpassa storlek på virknål så det går lätt att forma maskorna. Sista varvet går det att virka in någon form av ringar. Kanske kan öppningsringen på burkar användas? Är tiden knapp kan ett band träs, i stället för att virka handtaget.

Instruktionsfilmer

Börja med att visa filmen Introduktion till virkning. Kanske har du alster i salen att visa så att eleverna kan se och känna på dem.

De filmer som visar de grundläggande maskorna kommer att ligga med som stödmaterial till kommande virkprojekt. Visa filmerna på storbild och gå igenom vad som händer steg för steg. Därefter har eleverna filmerna som stöd för att kunna repetera och bekräfta att de gör rätt. Komplettera filmen om bollnät med inspirationsbilderna.

Praktiska råd

Samtidigt som eleverna lär sig att virka tränar de finmotorik och uthållighet.

Någon elev kanske kan få utgå från ett påbörjat bollnät. Låt gärna eleverna visa och lära varandra, kanske parvis eller i grupp.

Stödmaterial

Exempel på olika virkade föremål, både historiska och moderna. Virka gärna upp några bollnät i olika färger och storlekar som eleverna kan inspireras av.

Lektionsplan

Introduktion

  • Berätta om virkning och visa introduktionsfilmen.
  • Visa exempel på virkade föremål, gärna något nytt och något gammalt.
  • Visa och berätta om virknålar och garn, Visa dels det ni kommer att använda, men även att det finns andra varianter.

Genomgång av virkning

  • Visa filmerna om löpögla och luftmaska. Låt eleverna prova och lära sig allt efter hand.
  • Introducera bollnätet för de som kan luftmaskor.

Praktisk instruktion

  • Hjälp eleverna att komma igång och att ta enskild hjälp av filmstödet.
  • De elever som kommer igång kan hjälpa de som kämpar.

Arbetsstund

  • Låt eleverna komma till ro med virkningen. De första maskorna tar tid, konsten är att spänna garnet lagom hårt när maskorna formas.

Reflektion

  • Låt eleverna visa sina färdiga virkalster för varandra.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
  • Be eleverna berätta vad de ska använda sina bollnät till. Be dem ta en bild med det tänkta innehållet till sin portfolio.

Bedömningsaspekter

Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Bedömning kan fokusera på följande områden:

Teknik och precision

  • Kan eleven hantera virknålen på ett korrekt sätt?
  • Blir maskorna jämna?

Kreativitet och problemlösning

  • Har eleven gjort egna val för att anpassa designen?
  • Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?

Arbetsprocess

  • Har eleven följt instruktionerna och arbetat självständigt?
  • Har eleven samarbetat och tagit ansvar för sitt arbete, virknål och garn?

Tips för utmaningar

För de som har svårt med motoriken: Spänn fast virknålen och låt dem använda båda händerna för att forma maskorna.

För mer avancerade elever: Låt dem prova att virka en Påse med skinnbotten. För ännu mer utmaning kan de byta färg vid varvens början på påsen. Då virkar de tvärrandigt men resultatet blir långrandigt.

Om någon har svårigheter med tekniken: Fingervirkning till luftmaskor kan vara ett enklare alternativ. Luftmaskraden kan sedan limmas runt en tom konservburk.

Koppling till kursplanen

Genom att tydligt koppla virkprojektet till kursplanen kan eleverna få en djupare förståelse för slöjdens betydelse och hur det eleverna lär sig kan användas i andra sammanhang.

Slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4‒6:

  • Fördjupning i material och hantverk: Eleverna fördjupar sina kunskaper om garn och virkning genom att tillämpa tekniken.
  • Design och produktutveckling: Eleverna kan fundera över bollnätets design och funktion. Kan de komma på andra sätt att använda virkning för att skapa liknande föremål?

Förmågor som tränas:

  • Finmotorik
  • Uthållighet
  • Formgivning

Uppföljning

Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Dokumentationen kan användas som underlag för samtal och bedömning.

Bollnät