Tm4 Ljuslampett

Introduktion

Genom att göra en ljuslampett lär sig eleverna grunderna i att sätta samman olika delar. Stort fokus kan därför läggas på idéutveckling och att få in kunskap kring skissteknik tidigt. Att arbeta med tanke­karta/mind­map är kunskap eleverna kan ta med sig genom resten av livet, det är ett bra redskap i många sammanhang.

Storleken på ljuslampetten kan vara given. Det finns PDF med stöd för skissarbetet. Även om eleverna får exakt samma uppgift blir troligen endast formen på trästommen densamma på de färdiga alstren.

Rutiner i målarrummet ser olika ut. Det viktigaste är att de finns och att alla elever är väl förtrogna med dem. Ett tips är att tillhanda­hålla små tätslutande askar, till exempel de dosor som används till snus. Läraren häller upp en liten mängd av grund­färgerna i dosor med en dutt av den aktuella färgen på locket, sedan får eleverna ta från dem för att blanda egna nyanser i nya burkar. Då har läraren koll på att det inte blandas stora mängder och eleverna lär sig hur lite färg det går åt för att måla. Överbliven färg håller länge och dosorna är lätta att tvätta ur.

Eftersom det blir många små delar till dekorationerna går det att hitta material i återbrukslådan. Genom att hålla den välfylld och eventuellt komplettera med uppkapat material lär sig eleverna att alltid leta där först och att hushålla med materialet.

Till arbetsområdet ligger stödfilmer med stålskala, vinkelhake och strykmått. När arbets­området är igång och gemensamma genomgångar är avklarade kan en stödfilm få inleda lektionen. Dessa redskap bör eleverna ha koll på, veta vad de heter, hur de används och var de förvaras i salen.

Ljuslampetterna är ett utmärkt arbetsområde för att göra en utställning på skolan, exempelvis vid Lucia.

Ljuslampett