Tm2 Tvinnad krok
Introduktion
Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska få en introduktion till trådslöjd, där de med enkla verktyg och material kan skapa både funktionella och dekorativa föremål. Målet är att eleverna ska:
- Få inblick i ett historiskt hantverk.
- Lära sig att hantera grundläggande verktyg och tekniker inom trådslöjd.
- Skapa en krok i metalltråd och reflektera över dess användning och placering.
- Utveckla sin finmotorik.
Förberedelser
Material och verktyg
Se till att alla elever har tillgång till följande:
- Material: Metalltråd i lämplig tjocklek (t.ex. 1,5 mm ståltråd/järntråd).
- Verktyg: Sidavbitare, plattång, tång med runda spetsar, borrmaskin/drillborr.
- Skyddsutrustning: Skyddsglasögon rekommenderas när borrmaskin används och i en del fall för att skydda elevernas ögon för trådens ändar, som kan vara vassa.
Förbered pedagogiskt stödmaterial
Exempel på olika färdiga föremål i trådslöjd, både historiska och moderna.
Lektionsplan
Introduktion
- Berätta om trådslöjdens historia och dess koppling till luffarslöjd.
- Visa exempel på föremål som gjordes förr och nutida varianter.
- Diskutera varför kunskap om verktyg är viktig både i slöjden och i vardagen.
Genomgång av verktyg
- Visa stödfilmer om sidavbitare, plattång, rund spetstång och borrmaskin. Även film om skruvstycket kan vara bra inför detta arbete.
- Låt eleverna hantera verktygen för att känna sig bekväma med dem.
Instruktion
- Visa filmerna och pausa eventuellt vid viktiga moment. Diskutera med eleverna vad som händer i filmen. Visa var material och redskap ligger.
Praktiskt arbete
- Eleverna börjar med att tvinna tråden och formar därefter kroken enligt instruktionerna.
- Gå runt i klassrummet och ge individuell handledning, hjälp dem att hitta filmerna för repetition av enskilda grepp.
- Påminn eleverna om att använda skyddsglasögon vid behov.
Avslutning och reflektion
- Låt eleverna visa sina färdiga krokar för varandra.
- Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
- Be eleverna fundera på var de ska hänga upp sina krokar hemma och hur de ska fästa dem i väggen.
Bedömningsaspekter
Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Bedömning kan fokusera på följande områden:
Teknik och precision
- Har eleven använt verktygen på ett säkert och korrekt sätt?
- Är kroken välformad och hållbar?
Kreativitet och problemlösning
- Har eleven gjort egna val för att anpassa designen?
- Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?
Arbetsprocess
- Har eleven följt instruktionerna och arbetat självständigt?
- Har eleven samarbetat och tagit ansvar för verktyg och sitt arbete?
Tips för utmaningar
För yngre elever: Förbered enklare modeller som de kan börja med.
Om någon har svårigheter med tekniken: Ge möjlighet att träna extra på specifika moment, till exempel att göra små kringlor. Kringlorna kan även göras genom att den första lilla cirkeln spänns fast mellan backarna på ett skruvstycke istället för i den flata tången. Eleven kan sedan vrida tråden med båda händerna, lossa tråden, vrida den påbörjade kringlan ett kvarts varv, spänna fast igen och vrida vidare. När de upprepar denna procedur skapas en kringla till önskad storlek även för elever som inte har så starka händer.
Koppling till kursplanen
Slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4‒6:
- Hantverkstekniker: Använda verktyg och material för att skapa enkla föremål.
- Kulturell kontext: Reflektera över hantverkets historiska betydelse.
- Estetisk och funktionell utformning: Anpassa föremålets utseende och funktion efter egna behov.
Uppföljning
Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text.
