Tm3 Trådfilur

Introduktion

Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska få skapa utifrån sin fantasi och lära sig att hantera de vanligaste tängerna. Låt gärna eleverna börja med att skissa hur de tänker sig att figuren ska se ut. Det kan vara lättare att ha en idé att följa än att skapa helt fritt. Målet är att eleverna ska:

  • Få använda en traditionell teknik för att skapa en skulptur.
  • Lära sig att hantera grundläggande verktyg och tekniker inom trådslöjd.
  • Skapa en skulptur och reflektera över vad den uttrycker och var den ska placeras.
  • Utveckla sin finmotorik genom att fläta, böja och bocka.

Förberedelser

Material och verktyg

Se till att alla elever har tillgång till följande:

  • Material: I filmen används 1,5 mm mjukglödgad järntråd.
  • Verktyg: Sidavbitare, plattång, tång med runda spetsar.

Förbered pedagogiskt stödmaterial

Exempel på olika färdiga figurer på sockel.

Lektionsplan

Introduktion

  • Berätta om järntråd. Visa filmen om Järn och stål, om de inte redan sett den.
  • Visa olika exempel på trådfigurer de kan inspireras av och låt eleverna skissa egna.
  • Diskutera varför kunskap om tänger är viktig både i slöjden och i vardagen.

Genomgång av verktyg

  • Visa stödfilmerna och visa var ni förvarar verktygen i salen.
  • Låt eleverna hantera verktygen för att känna sig bekväma med dem.

Instruktion

  • Visa filmen Trådsnubben och pausa vid viktiga moment. Diskutera med eleverna vad som händer i filmen. Det går att dra ner hastigheten på filmerna.

Praktiskt arbete

  • Eleverna börjar med att fläta den mittersta tredjedelen och formar därefter huvud, armar och ben till en figur.
  • Gå runt i klassrummet och ge individuell handledning och positiv förstärkning.

Avslutning och reflektion

  • Låt eleverna visa sina färdiga figurer för varandra. Låt dem gärna namnge sin skulptur.
  • Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
  • Be eleverna fundera på var de ska ställa sina figurer där hemma eller om det ska bli en present till någon.

Sätt gärna samman alla figurer i en utställning för att visa mångfalden.

Bedömningsaspekter

Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Bedömning kan fokusera på följande områden:

Teknik och precision

  • Har eleven använt verktygen på ett säkert och korrekt sätt?
  • Har de lärt sig att forma runda former och skarpa veck med hjälp av tängerna?
  • Är figuren välformad?

Kreativitet och problemlösning

  • Har eleven gjort egna val för att anpassa designen?
  • Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?

Arbetsprocess

  • Har eleven följt instruktionerna, arbetat självständigt och tagit ansvar för sitt arbete och verktyg?
  • Har eleven samarbetat konstruktivt med klasskamraterna om tängerna och med dig när det har varit relevant?

Tips för utmaningar

För yngre elever: Använd mjukare metalltråd eller piprensare.

För äldre eller mer avancerade elever: Utmana dem att designa en mer komplex form på sin figur eller att lägga till delar. De kan även göra en mer avancerad sockel, exempelvis med namnskylt.

Låt de som är klara med sin figur prova att göra en pytteliten figur med tunn smyckestråd.

Om någon har svårigheter med tekniken: Ge möjlighet att träna extra på att forma mjuka bågar och att göra skarpa veck på tråden. Titta noga på filmen hur tängerna rör sig, spela upp i långsam hastighet.

Koppling till kursplanen

Slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4‒6:

  • Hantverkstekniker: Använda verktyg och material för att skapa enkla föremål.
  • Kulturell kontext: Reflektera över hantverkets historiska betydelse.
  • Estetisk och funktionell utformning: Anpassa föremålets utseende och funktion efter egna behov.

Förmågor som tränas:

  • Idéutveckling, formkänsla och problemlösning.
  • Ansvarstagande och självständighet.
  • Uthållighet, pröva och ompröva.
  • Samarbete och reflektion.

Uppföljning

Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Detta kan användas som underlag för samtal och bedömning.