Tm1 Provsticka
Introduktion
Syftet med arbetsområdet är att eleverna ska få en introduktion till trådslöjd, där de med enkla verktyg och material kan skapa både funktionella och dekorativa föremål. Målet är att eleverna ska:
- Få inblick i ett historiskt hantverk.
- Lära sig att hantera grundläggande verktyg och tekniker inom trådslöjd.
- Skapa en sticka i metalltråd och reflektera över dess användning och placering.
- Utveckla sin finmotorik.
Förberedelser
Material och verktyg
Se till att alla elever har tillgång till följande:
- Material: Metalltråd i lämplig tjocklek, till exempel 1,5 mm ståltråd/järntråd eller 1 mm rostfri.
- Verktyg: Sidavbitare, spetstång, spetsig rundtång, borrskruvdragare.
Förbered pedagogiskt stödmaterial
Exempel på olika färdiga föremål, stickor som kan vara provsticka, eller till dekoration i en krukväxt eller som hållare till papperslappar eller bilder.
Lektionsplan
Introduktion
- Berätta kort om trådslöjens historia.
- Diskutera varför kunskap om verktyg är viktig både i slöjden och i vardagen.
Genomgång av verktyg
- Visa stödfilmer om sidavbitare, spetstång, spetsig rundtång och borrskruvdragare.
- Visa var ni förvarar verktygen och hur de kan samsas om att använda dem.
Instruktion
- Visa filmen om stickan och pausa vid viktiga moment. Diskutera med eleverna vad som händer i filmen, hur stickan ska bli rak och hur kringlorna formas.
Praktiskt arbete
- Eleverna börjar med att klippa och räta tråden, därefter formar de öglan.
- Gå runt i klassrummet och ge individuell handledning och positiv förstärkning.
Avslutning och reflektion
- Låt eleverna visa sina färdiga stickor för varandra.
- Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
- Be eleverna fundera på vad de ska använda sin sticka till eller om de ska ge den i present till någon.
Bedömningsaspekter
Bedömningen sker löpande under arbetsprocessen och utifrån slutprodukten. Bedömning kan fokusera på följande områden:
Teknik och precision
- Har eleven använt verktygen på ett säkert och korrekt sätt?
- Är stickan välformad och funktionell?
Kreativitet och problemlösning
- Har eleven gjort egna val för att anpassa designen?
- Hur har eleven löst eventuella problem som uppstått?
Arbetsprocess
- Har eleven följt instruktionerna och samarbetat om verktygen?
- Har eleven samarbetat och tagit ansvar för sitt arbete?
Tips för utmaningar
För yngre elever: Förbered enklare modeller som de kan börja med, kanske sätter de en pärla på stickan?
För äldre eller mer avancerade elever: Utmana dem att designa en sticka med hjärta eller annan form.
Om någon har svårigheter med tekniken: Ge möjlighet att träna extra på specifika moment, till exempel att göra kringlor i tunnare eller mjukare tråd. Rostfri tråd är mycket hårdare att böja än mjukglödgad järntråd.
Om eleven inte orkar hålla tillräckligt hårt i tångens handtag kan ett alternativ vara att spänna öglan i ett skruvstycke. Öglan spänns då fast i skruvstycket medan tråden böjs, tråden lossas, vrids ett steg och böjs sedan vidare tills flera varv tråd byggts upp för önskad form.
Koppling till kursplanen
Slöjdämnets centrala innehåll för årskurs 4‒6:
- Hantverkstekniker: Använda verktyg och material för att skapa enkla föremål.
- Estetisk och funktionell utformning: Anpassa föremålets utseende och funktion efter egna behov.
Förmågor som tränas:
- Samarbete och reflektion.
- Finmotorik
Uppföljning
Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Detta kan användas som underlag för samtal och bedömning.
