Resan till Godistan

Introduktion

Hur tror du ett godismonster ser ut, eller huset det bor i? Kan du att komma på en idé så du kan teckna det? Om du vet vilket som är ditt favoritgodis blir det lätt. Då är det bara att teckna det med ögon och mun så det blir ett litet monster. Kolla på filmen med berättelsen om resan till Godistan och få inspiration. Sen kan du rita och skapa ditt eget monster och linda fast det på huset.  

Utmaning

Här får du chansen att teckna och skapa ditt eget godismonster och monstrets hus. Detta är en uppgift som ger dig möjlighet att prova på många olika tekniker som att nålfilta, såga, måla, spika och linda snöre. Du kommer kombinera både mjuka och hårda material. Det är kunskaper du kan ta med dig till andra slöjdarbeten i skolan och hemma. Kolla vad som händer när du arbetar. Försöka tänka själv varför det inte alltid går som planerat. Fråga gärna en kamrat om synpunkter innan du frågar läraren, så kan ni lära varandra. 

Begreppslista

Material: skivmaterial, kryssfanér
Verktyg/redskap: penna, kontursåg, slippapper, fil, pensel 
Tekniker: skissa, klippa, rita av, såga, fila, slipa, måla, linda, spika, tova, nålfilta
Beskrivande: form, sträv, len, kurva, rak 

# godis saga historia berättelse idéutveckling

godistan
Till undervisande lärare

Förslag på lektionsplanering/Undervisningstips

Den illustrerade berättelsen “Resan till Godistan” är gjord för att inspirera eleverna till detta och andra slöjdarbeten. Utgångspunkten var att göra ett arbete där textil och trä arbetar tillsammans i ett gemensamt arbete. I filmerna visar vi tovning och nålfiltning av monstret, men det går fint att använda andra tekniker som passar med din undervisning. 

När vi ska teckna av hus och monster brukar jag låta eleverna rita huset på ett A4 och monstret på ett A5 papper. Det är viktigt att monstret passar inuti huset.

Jag har i många år startat detta projekt med åk 3. På senare tid har vi bytt grupper mellan salarna när alla är klara. Men det går fint att vänta tills nästa termin. I början hade jag inget samarbete med textilslöjden och vi sågade monstren i 6mm mdf som vi sedan målade och spikade fast. Det brukar ta ca 5 lektioner med berättelse till de första eleverna blir färdiga med träslöjdsdelen. Det kan vara passande att planera ett annat projekt som eleverna kan arbeta med medan de väntar på att alla blir klara. Jag har låtit eleverna gröpa slevar (som jag sedan sågar ut), men smörknivar och andra redskap är också populärt. Vilket många kan göra själv eftersom de redan har tränat på att såga med kontursåg. 

Lämpligt material

I filmen och i salen använder vi 12mm konstruktionsplywood. Det är billigt, ganska enkelt att såga i och spricker inte så lätt om eleverna spikar nära kanten. Jag brukar såga kryssfaneren i 199x299mm stora bitar vilket ger mig 48 arbetsstycken av en skiva. Det går fint att använda annat skivmaterial. Se till att det inte blir för tunt så spiken fäster bra. Spiken vi använder i filmen är 25mm trådspik, vilket är lättare att linda runt än dyckert. 

Verktyg/redskap

Verktygen är vanliga redskap i slöjdsalen och passande att börja med: kontursåg, fogsvans, fil, slippapper, hammare och hovtång. I filmen målar vi med akrylfärg, men jag brukar också ha vanlig vattenfärg i puckar tillgängligt i salen och några barn väljer att arbeta med den i stället.

Av
Andreas Krüger