Åk 4-6 och åk 7-9 Arbetsområde Trådslöjd

Introduktion

Metalltråd finns i varje hem. Med metalltråd skapar människor många olika föremål.

I Egypten slöjdade människor med tråd redan 3000 år f Kr. Då användes mjuka metaller som guld och silver. Järn och järntråd började troligen inte användas förrän 300 år f Kr. Att tillverka tråd med användning av en så kallad dragskiva har vi i Sverige gjort sedan sen medeltid (1500-talet), men tekniken användes i Persien redan 500 år f Kr. 

Järntråd och ståltråd har haft stor betydelse i Sverige, inte minst som stängseltråd för att hägna in djur. Olika sorters redskap tillverkas fortfarande av ståltråd. Till en början gjordes arbetet manuellt, med händerna. När samhället industrialiserades började maskiner tillverka redskapen och produkterna blev billigare och mer lika i formen.

I detta arbetsområde ska du hitta metalltrådar som kan användas för att skapa föremål efter instruktioner i Slöjdlexikon.

Först ska du leta efter metalltråd i ditt hem. Hittar du metalltråd på rulle är det ju ganska enkelt. När man köper bröd finns det ofta små plastade ståltrådar som håller samman påsens öppning. Hittar du några metallgem i en låda? Pappersblock/anteckningsblock har ofta en stålspiral i ryggen som kan rätas ut och användas. Kanske kastas metalltråd i ditt hem utan att du tänker på det. Kanske ligger det en gammal lampskärm i en hörna och skräpar? Lampskärmar har ofta en stomme av metalltråd. Klädgalgar är exempel på andra föremål som ibland är tillverkade av metalltråd. I trädgårdsarbete används ofta metalltråd för att binda samman blommor och grenar. Leta i förråd, garage, garderob, i köket eller kanske under sängen. Var kan du finna metalltråd i ditt hem? 

  1. Börja med att lära dig mer om metalltråd genom att ta del av det material din lärare länkat till. 

  2. Använd den metalltråd och de redskap du har hittat och kan använda. Följ din lärares lektionsplanering. 

  3. Se de instruktionsfilmer din lärare länkat till. Se först hela filmen. Börja sedan om från början. Pausa filmen och prova handarbetet. Se vidare på filmen när du känner att du förstår. Gå tillbaka/repetera när du inte förstår instruktionen, pausa och försök igen. När första filmen är klar och du löst uppgiften går du vidare till nästa film. 

  4. Fundera på hur ditt slöjdarbete fungerar. Kanske vill din lärare att du ska dokumentera ditt slöjdarbete med bild, film eller text. 

Är det svårt? Allt är svårt till en början, men om du provar om och om igen så blir resultatet alltid bättre.

Saknar du verktyg? En sax som du inte är rädd om, en pincett, en stektång eller en tvättklämma är exempel på redskap som kan användas när du trådslöjdar. Se dig om hemma och rota i lådorna. Vad hittar du hemma hos dig som skulle kunna användas? 

Behöver du mer inspiration?Slöjdportfolio.nu finns tusentals slöjdalster som elever skapat. Välj sökord eller årskurs och finn inspirerande trådslöjd som andra elever skapat. Här kan du se alster på Slöjdportfolio. 

Följ din lärares lektionsplanering och försök alltid göra ditt bästa när du arbetar med slöjduppgiften.   

 

Instruktionsfilmer

Svensk trådslöjdshistoria

Trådslöjd i andra kulturer

Inspiration

Introduktion till trådslöjd (Textdokument) 

Introduktion till verktyg och redskap för trådslöjd 

Introduktion till trådslöjdstekniker

Instruktioner till trådslöjdsalster

 

Reflektera över ditt arbete

  • Tar du bilder under tiden du slöjdar kommer det vara lättare att tänka efter kring vad du har gjort, hur du gjorde och hur du löste arbetsuppgiften. Försök att beskriva varför du gjorde som du gjorde och varför resultatet blev som det blev. 
  • Ingemar från Gnosjö visar hur en visp tillverkas och använder fingertopparna för att hålla om tråden när han arbetar. Greppet kallas för pincettgrepp. Pincettgreppet är nödvändigt när tråd ska böjas för hand. Hur håller du tråden för att få fram den form du önskar?
  • Vilka redskap använde du för att utföra din slöjduppgift? 
  • Vad skulle du välja att tillverka om du var tvungen att försörja dig på trådslöjd?

 

Dela dina reflektioner med läraren i Slöjdportfolio.nu eller annan loggbok.

 

Till undervisande lärare

Detta arbetsområde är främst tänkt för elever i åk 4-6 och åk 7-9. Eleverna tittar på filmer och kan lära sig om svensk industrihistoria. De får introduktion till material, tekniker och redskap. Eleverna får möjlighet att, steg för steg, följa instruktioner till slöjdalster med olika färdighetsnivåer.

Överst ligger textmaterial som vi hoppas att du som lärare ska finna användbart att klippa, klistra och omarbeta till din egen personliga lektionsplanering. De förslag till lektionsplanering och de länkar vi delar här bör endast betraktas som inspiration och underlag för anpassning till den egna elevgruppens förutsättningar.  

Bland luffarslöjdare och trådslöjdare är det en tradition att finna material i sin nära omgivning. Trådslöjd lämpar sig väl för återbruk av material. Uppmuntra gärna eleverna till att finna material och redskap i sina egna hemmiljöer. 

 

Arbetsområdets möjliga kopplingar till kursplanen

Centralt innehåll i årskurs 4-6

Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker

  • Metall. Materialens egenskaper, deras användningsområde och kombinationsmöjligheter med varandra, till exempel nyproducerade och återanvända material. 
  • Handverktyg redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. 
  • Några former av hantverkstekniker. Begrepp som används i samband med de olika teknikerna.
  • Två och tredimensionella modeller och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas och följas. 

Slöjdens arbetsprocesser

  • Slöjdarbetets olika delar: Idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  • Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter. 
  • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.

Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

  • Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor och förebilder för egna idéer och skapande. 
  • Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska utryck. 

Slöjden i samhället

  • Slöjdverksamhetens betydelse för individen och samhället, historiskt och i nutid. 
  • Resurshushållning, till exempel genom återanvändning av material. 

Centralt innehåll i årskurs 7-9

Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker

  • Metaller. Kombinationsmöjligheter med varandra och med andra material, till exempel nyproducerade och återanvända material.
  • Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • Utvecklade former av hantverkstekniker. Begrepp som används i samband med dessa.
  • Två- och tredimensionella modeller och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas.

Slöjdens arbetsprocesser

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering och hur delarna i arbetsprocessen samverkar och påverkar resultatet.
  • Undersökande av olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
  • Dokumentation i ord och bild av arbetsprocessen och resultatet, såväl med som utan digitala verktyg.

Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer

  • Konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
  • Egen formgivning med hjälp av olika material, färger och former.
  • Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.

Slöjden i samhället

  • Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
  • Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

 

Material, redskap och verktyg

Spoltråd, najtråd och blomstertråd är lämpligt material för trådslöjd. Tjockleken på metalltråden beror på typ av material och vad eleven ska tillverka. Rostfri ståltråd kan vara tunnare eftersom den är hårdare än järntråd och exempelvis koppartråd. 

Exempel på material och redskap som kan finnas i hemmiljö

Blomsterbindningstråd, spiralryggen på kollegieblock/anteckningsblock, brödpåsband, skrotade och uttjänta trådbackar, lampskärmar, smycken, klädgalgar och mycket mer.

Kombinationsspetstång är ett redskap som eleverna kan lösa många trådslöjdsarbete med. Flera andra tänger och redskap kan med fördel användas. Saknas klassuppsättningar kan andra alternativa redskap och metoder också användas. Exempelvis kan metalltråd delas genom att tråden böjs kraftigt fram och tillbaka vid exakt samma punkt. Tunn metalltråd kan också i nödfall klippas av med en grov hushållssax. Pincetter, tvättklämmor och andra hushållsföremål kan användas för att forma metalltråden. 

 

Undervisningstips och förslag på lektionsplanering

Utmana dina elever till att finna material och redskap för trådslöjd i sin hemmiljö. I elevmaterialet, överst på denna sida, finner du formulerade tips och text som kan användas för dina egna anvisningar till eleverna. 

Slöjd.nu rekommenderar löpande reflektioner med dokumenterande loggbok i form av bild, eller text. Reflektionsdokument i Slöjdportfolio ger eleven möjlighet till repetition av begrepp och inlärningssituationer. Vid slutfört alster kan eleven, med fördel, summera sin arbetsprocess och få sin kunskap och sitt lärande befäst. I Slöjdportfolio samlas elevens arbetsområde genom slöjdundervisningen, vilket ger en total bild över elevens inlärning. Eleven kan i Slöjdportfolio repetera och återuppleva sin inlärningsprocess. 

 

Förslag på lektionsplanering:

  1. Eleven läser texten “Introduktion till trådslöjd”. Eleven ser översiktsfilmen om det alster du anvisat eleven att arbeta med.  

  2. Uppmana eleven att leta efter användbar metalltråd och redskap i sitt hem. Eleven ser den första instruktionsfilm som du anvisat dem att titta på.  

  3. Eleven fortsätter att följa instruktionerna och öva på handarbetet. Uppmärksamma gärna eleven på behovet av att pausa och repetera de partier som eleven upplever som svåra. 

  4. Eleven ser filmen “Tråddragning i Gnosjö” elle “Trådslöjdaren i Johannesburg”. Eleven fortsätter arbeta efter angivna instruktionsfilmer. 

  5. Eleven summerar uppgiften genom reflektion i Slöjdportfolio eller annan loggbok.  

Tidsåtgång

Tidsåtgången för detta arbetsområde är främst beroende av elevernas förkunskaper, men också vilket alster du anvisat. Generellt rekommenderar vi generöst med tid åt elevernas inlärning och hellre fylla på med fler utmanande uppgifter för de elever med bäst inlärningsförmåga. 

Svårighetsgrad

Svårighetsgraden för Slöjdlexikons trådslöjdsprojekt rankar vi enligt följande:
Armband, Filuren, Stickan, Enkelkrok, Dubbelkrok, Olivsked, Visp.

Förslag till bedömningskriterier:

  • Vilka materialval och övervägande har eleven gjort i förhållande till uppgiftens syfte.
  • Vilken omfattning av återbruksmaterial har eleven använt sig av.
  • Vilka redskap/verktyg har eleven valt att använda sig av.
  • Hur väl lyckas eleven använda sig av de redskap den valt.
  • Till vilken grad har eleven utvecklat sitt alster utifrån inspirerande förebilder och sådant som eleven själv sökt upp. 
  • På vilket vis kan sambanden mellan form, funktion och kvalitet bedömas i elevens alster och, eller genom elevens beskrivning av arbetsprocessen. 
  • Har eleven utvecklat sitt arbete genom kopplingar till egna erfarenheter och/eller trender och traditioner från någon annan kultur. 

 

Arbetsplanering av: Greger Trobäck

Image
trådslöjd filur
Image
ståltråd