Åk 4-6 och åk 7-9 Arbetsområde Skissa

Den som kan komma på idéer är aldrig fattig

Idéer ligger bakom allt som är nytt. Hur kommer man på nya idéer? Vill du lära dig hur man gör? Dessa 2 filmer visar:

  1. Hur du kan komma på en idé genom att skissa olika geometriska figurer.
  2. Hur du kan utveckla en idé i fyra steg utifrån en bild. 

Allt du behöver är papper och penna. Håll gärna lite högre upp med löst tryck på pennan när du skissar. Hur länge klarar du att låta suddgummit ligga? Kanske dyker det upp en helt ny idé ut av ett fel. Tryck hårdare när du kommer fram till det du vill ha.. 

 

Instruktionsfilmer

Film 1. Ideutveckling - geometriska former

Film 2. Ideutveckling i fyra steg

Kan du skissa en soffa utifrån formen av en krokodil?
En sittmöbel av en trekant och oval?
Eller kanske en förvaring utifrån fyra cirklar? Vad ska du förvara i den?
Hur kan du göra, vad kan du komma på? Skriv gärna tankar om färger, former och material direkt på skissen allt eftersom du kommer på något under arbetet. 

 

Reflektera över ditt arbete

Hur tänker du om arbetsprocess och resultat?

Om du kan, fotografera din process före, under och efter. Då kan läraren kan följa hur idéerna utvecklas till något du kan slöjda. Efter skissen kan du gärna göra en färglagd teckning med förslag på material och detaljer som visar hur du tänker det ska bli. 

Dela dina bilder och reflektioner med läraren i Slöjdportfolio.nu eller annan loggbok. 

tidslinje

Till undervisande lärare

Att få några begränsningar, ett mål, gör att det blir lättare för eleverna att komma fram till resultat. Exempel: 

  • Förvaring för 10 pennor med dolt fack för 2 suddgummi
  • Sittmöbel utformad som en krokodil
  • Cykel med schackförvaring.

Eleverna blir tvungna att skapa mentala bilder och måste samtidigt tänka på funktion. Det blir lättare att välja bort tankar som inte hör hemma och goda lösningar träder fram av sig självt.

Ett alternativ är att en specifik uppgift som har några tydliga begränsningar som gäller användning, storlek, färger, tema. Kan du koppla det till ett redan existerande uttryck kan det bli ännu mer spännande exempelvis: 

  • Dalahästen från annat land eller annan region i Sverige (4 olika versioner)
  • Hip-hop elefant
  • Toapappershållare i Coronakrisen
  • Fågelholk i New York stil
  • Pall med färger från Sapmì
  • Pennhållare från Afrika
  • Låda/skåp/skrin inspirerad av en stil i arkitekturen

Det är alltid bra att ta uppgiften vidare, visa att skissen leder till ett val. Exempelvis be eleverna göra en färglagd teckning med förklaringar på material, funktion och kulturella kopplingar.  En modell i 3D med papper, tejp, och återbruksmaterial skulle kunna ge en allmän känsla av volym inför ett annat arbete. Detta visar att eleven kan tänka framåt och är redo att göra val. 

 

Koppling till kursplanen

Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker

  • Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.

Skisser leder till arbetsritningar. Hur mycket information vill du att eleverna ska visa i sina skisser? Med de yngre barnen kan en färglagd teckning med några storlekar följa en skiss som utgångspunkt för konstruktion, medan för äldre barn så ska kanske ritningen vara i skala och i flera vyer. Vad passar eleverna i dina grupper?  Utveckla skissen till 3D genom att göra något skulpturalt med kartong, sax, tejp, penna och kanske även ståltråd.  

Slöjdens arbetsprocesser

  • Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  • Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.

Genom att eleverna gör aktiva val av material, storlekar, färger, funktionalitet kan man koppla överväganden och uttryck till idéutvecklingsprocessen? Genom att kommunicera en bild och några förklaringar till läraren som inte befinner sig i samma rum ger ordet dokumentation en ny innebörd. 

 

Material, redskap och verktyg

Det enda som behövs är något att skissa med och något att rita på.

  • Blyerts, kulspetspenna, färgpenna, kol, pastelkrita
  • Papper, servetter, kartong, papp, lim, tejp, sax, ståltråd

 

Förslag till bedömningskriterier

  • Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla/utveckla/välutvecklade idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial

När är en idé enkel och när är den välutvecklad? Det är en svår fråga att svara på. Ju större skillnad det är mellan den första och den fjärde skissen och att observatören samtidigt kan följa utvecklingen ger ett hint om kvaliteten på idéutvecklingen. Ju mer detaljer, färger och tydliga förklaringar på material, funktion och koppling till vald tema är andra tecken på en välutvecklad idé. 

 

Arbetsplanering av: Andreas Krüger 

Image
skiss
Image
dalahästar
Image
Modell