
Åk 4-6 Designa kulbana med Minecraft
Introduktion
Dessa filmer visar hur du kan designa och planera en kulbana i Minecraft. Om du inte kan gå i skolan kan du ändå göra planera arbete hur det ska se ut, vilken väg kulan måste gå och välja färger till ditt kommande slöjdalster genom att bygga det i Minecraft först. Hur enkelt som helst att sudda ut och göra om. Sen måste du beräkna allt material du behöver. Använd miniräknare, du sparar tid och det blir rätt.
Sen kan du ju planera andra slöjdarbeten i Minecraft. Tänk dig 1 block = 1 cm. Så en brädbit som är 12 cm blir 12 block lång i Minecraft. Det är inte svårt. Vad vill du bygga?
Instruktionsfilmer
Kolla gärna på alla filmerna innan du börjar att bygga i Minecraft. Fråga läraren om det finns några särskilda storlekar du måste bygga efter.
Reflektera över ditt arbete
Vad var svårt när du byggde i Minecraft? Om du har gjort fel, vad var det som hände? Hur löste du problemet?
Tag en skärmdump av din design. Dela bilder och reflektioner med läraren i Slöjdportfolio.nu eller annan loggbok.
Här kan du se några olika kulbanor designat i Minecraft.
Till undervisande lärare
Hela planeringen kan göras hemma: bygga en modell av kulbanan i Minecraft och beräkna material.
Det är bäst att ge begränsningar gällande storlek på platta och material så eleverna inte behöver att tänka på detta. I filmerna är plattan 20x20cm och staket och hinder är 2x2cm, vilket utgår från material i salen men också att det är enkelt att överföra från modell till papper till trä. Vanligtvis blir den totala mängd material till hinder/staket ungefär 105-125cm. Om någon elev kommer fram till under 100cm eller över 130cm är det stor chans att eleven räknat fel.
Eleverna brukar bli klara med sin Minecraftdesign på en lektion och uträkningen på ca en halv lektion. När eleverna arbetar hemma kan det säkert skilja mer på tiden eftersom stödet från vuxna varierar.
Det går också fint att använda Minecraft till andra typer av alster: hyllor, korsstygnsbroderi, låda, skåp och skrin...
Inspiration och motivation för eleverna hittar du här.
Koppling till kursplanen
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
-
Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar, såväl med som utan digitala verktyg. Hur de kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
När elever bygger en modell i Minecraft är den i skala. Genom att ange att 1 ruta är lika med 1 cm blir skalan tydlig och är enkel att förhålla sig till. Detta gör det enkelt att överföra Minecraft modellen till rutat papper. Om rutorna på pappret är mindre än 1 cm, arbetar eleverna plötsligt i en annan skala. Med modell och uträkning på papper jobbar eleverna med ritning i 2D och modell i 3D allt medan de tycker det är kul.
Slöjdens arbetsprocesser
-
Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och värdering av arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
Idéutvecklingen är tydlig med sina mål och mått. Kulan måste komma fram och hela banan kan inte vara större än det material man ska bygga ifrån. Dokumentation av arbetsprocessen i ord och bild, såväl med som utan digitala verktyg.
Material, redskap och verktyg
iPad eller dator med programmet Minecraft installerat.
Andra möjligheter är att bygga labyrinten i sockerbitar, med LEGO-bitar eller kanske på https://www.mecabricks.com/sv/ eller tinkercad.
Bedömning
-
Eleven kan i slöjdarbetet bidra till att utveckla/utveckla/ idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial och sådant som eleven själv har sökt upp.
Förslag till observerbara mål:
- Klarar eleven att bygga en modell inom ramen för givna storlekar?
- Finns det plats för att kulan kan rulla hela vägen från start till mål?
- Om eleven ges möjlighet att “pimpa” kulbanan: endast dekoration eller också funktionalitet?
- Kan eleven rita ut kulbanan på papper?
- Kan eleven räkna ut hur mycket material som behövs?
Arbetsplanering av: Andreas Krüger
