
Åk 3-6 Arbetsområde Svenska träslag
Introduktion
I Sverige finns det flera olika träslag. De lämpar sig till olika saker och vi kan slöjda av dem alla. I den här uppgiften presenteras några av de träslag som är vanliga i en slöjdsal. Börja med att titta på filmerna för att lära dig mer om trädslagen. Ta ett träslag åt gången.
Anteckna gärna medan du tittar på filmen eller rita en mindmap om hur stora och gamla träden kan bli. Beskriv vad de olika träslagen kan användas till.
Välj sedan ett träslag och skriv en beskrivande text om det. Som stöd till texten finns följande frågor:
- Vad heter trädet?
- Hur ser trädet ut?
- Vad används trädet till?
- Hur ser bladen ut?
- Hur högt och gammalt blir trädet?
Skriv och illustrera din beskrivande text.
Instruktionsfilmer
Vill du läsa mer om andra träslag finns till exempel sidan Skogen i skolan.
Reflektera över ditt arbete
För att fördjupa dig och befästa dina kunskaper skall du reflektera (fundera) över följande frågor.
- Hur skiljer sig de olika träden från varandra?
- Varför är ett trädslag bättre att användas till en viss sak än en annan?
- Varför används just ene för att göra smörknivar?
- Vilka träslag har du i din närhet, vilka olika träd kan du se genom ditt fönster?
- Vilka saker har du hemma som är gjorda av trä?
- Kan du gissa vilket träslag de är tillverkade av?
Dela dina reflektioner med läraren i Slöjdportfolio.nu eller annan loggbok.
Till undervisande lärare
Detta är ett förslag på en hemuppgift för åk 3-6. Eleverna tittar på filmer om olika träslag och lär sig mer om olika typer av virke som används i slöjden. Materialet är främst kopplat till det centrala innehållet i åk 3 - 6.
Tanken är att eleven själv arbetar utifrån de informationsfilmer som finns i Slöjdlexikon och skriver en berättande text om ett eller flera träslag.
Uppgifter kan kombineras med svenskundervisningen och utökas genom att eleven väljer ett annat träslag och själv söker information om detta antingen i böcker eller på nätet.
Uppgiftens svårighetsgrad kan varieras genom att på olika sätt strukturera upp texten med ledande frågor eller information som skall finnas med. För att göra en större och mer tidskrävande uppgift kan fler eller andra frågor än de föreslagna läggas till.
Eleven ska reflektera över vad hen lärt sig och på så sätt visa på befäst kunskap. Detta område kan även utökas genom att låta eleven undersöka trädslag i sin närhet. Exempelvis genom att se hur många olika träslag hen kan hitta i hemmet eller närområdet. Eleven skulle också kunna dokumentera olika träslag genom att ta bilder på de eller genom att samla in löv.
Tips för lektionen:
- Det är bra om eleverna repeterar filmen om det träslag de skall skriva om och för anteckningar.
- Tänk även på att eleverna enkelt kan pausa filmerna genom att trycka på mellanslagstangenten om de behöver läsa texten eller hinna anteckna information.
Tidsåtgång:
Varje film är mellan tre och fyra minuter lång. Skall eleven se alla filmer tar det ca 20 minuter.
Tidsåtgången för att skriva texten varierar från elev till elev och uppgiften kan utökas för de som arbetar på snabbt. Texten kan även illustreras.
Koppling till kursplanen
Slöjdens material, redskap och hantverkstekniker
åk 1-3 Materialens egenskaper och användningsområden
åk 4-6 Materialens egenskaper, deras användningsområden
Slöjdens arbetsprocesser
åk 1-3 Utforskande av materialens, redskapens och verktygens möjligheter
åk 4-6 Undersökande av olika materials och hantverksteknikers möjligheter
Slöjdens estetiska och kulturella uttrycksformer
åk 1-3 Hur färg, form och material påverkar slöjdföremåls uttryck
åk 4-6 Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck
Slöjden i samhället
åk 1-3 Några slöjdmaterials ursprung, till exempel ull och svenska träslag
Redskap och material
Till uppgiften behöver eleven papper och penna, alternativt dator.
Förslag till bedömningskriterier
-
Dessutom tolkar eleven slöjdföremåls uttryck och för då enkla resonemang om symboler, färg, form och material.
Kommentar: Kunskap om olika slöjdmaterial är viktiga i den fortsatta undervisningen likaså förståelsen om vilka material som lämpar sig till vad. Uppgiften kan därför mer ses som ett led i vägen till att resonera utifrån sina förkunskaper vid praktiska uppgifter.
Arbetsplanering av: Christian Svensson
