Fot till skål

Introduktion

"Fot till skål" är ett trådslöjdsarbete som kan användas till skålar, fat eller andra föremål som du vill förhöja känslan av. Fot till skål är tänkt att passa samman med instruktionen "driven skål" i metallplåt, men kanske har du något annat du vill placera på en dekorativ fot.   

Begreppslista

Material: ståltråd, järntråd, najtråd, blomstertråd
Verktyg/redskap: avbitartång, kraftavbitare, platt spetstång, rund spetstång
Tekniker: mäta, klippa, bocka, vika, linda, platta, vrida 
Beskrivande: dubbel, parallell, tät, spiral, fästa tråden, täcker, över, under, lång. kort, krok, mellanrum, rak, sned, krokig

Fot till skål
Till lärare

Förslag på lektionsplanering/undervisningstips

Fot till skål är tänkt som ett utvecklande trådslöjdsarbete när eleven, sedan tidigare, har grundläggande kunskaper i trådslöjd. Eleven bör ha provat att linda, bocka och böja ståltråd. Fot till skål är tänkt att användas som komplement till instruktionen "driven skål", men kan även användas för återbruk av föremål som exempelvis återbrukade porslinsfat, eller andra föremål som förtjänar att höjas.  

Det kan vara svårt att ensam förbereda materialet och räta ut trådarna, därför kan det vara en god idé om eleverna arbetar i par med att mäta, klippa och räta ut de sex ståltrådarna till stommen.

Om eleverna har grundläggande kunskaper i trådslöjd föreslår vi ca två lektioner á 80 minuter för utförandet av uppgiften, inkluderat dokumentation och reflektion över arbetet. 

Slöjdlexikon har materialfilmer om de vanligast förekommande metallerna i skolslöjden. 

Som allmän introduktion till arbetsområde med trådslöjd rekommenderar vi att visa filmen "Tråddragning i Gnosjö".

Lämpligt material

I filmen har vi använt galvaniserad ståltråd 1,5 mm till stommen och 0,6 mm till att linda med. Om eleverna tycker den 1,5 mm tjocka ståltråden är svår att arbeta med kan glödgad najtråd i samma tjocklek vara ett mjukare alternativ. Den tunna tråden som lindas runt de tjocka får gärna vara mellan 0,5 - 0,7 mm

Verktyg/redskap

Stålskala, avbitartång (gärna en kraftavbitare och en mindre sidavbitare), rund och platt spetstång är allt som behövs. Skruvstäd och borrskruvdragare för att räta ut trådarna innan eleverna börjar att linda gör arbetet lättare och snyggare. En kombinationstång kan vara enklare att få grepp med när eleverna ska snurra spiralerna.   

Förslag på bedömningskriterier

  • hur tätt har tråden lindats runt stommen
  • hur jämn och rak är lindningen runt de utstickande benen
  • benen är lika långa och spiralerna är lika stora
  • stommen blir rak och skålen sitter i mitten av armarna
  • hur väl är skålen fäst i stårtrådsfoten
  • kvalitet på användning av slöjdspecifika begrepp i sin arbetsbeskrivning

Koppling till kursplanen  Lgr22

Undervisningen i ämnet slöjd ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • -  förmåga att formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga
    verktyg och hantverkstekniker
  • -  förmåga att utveckla idéer samt välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet
    utifrån syftet med arbetet, och
  • -  förmåga att reflektera över arbetsprocesser och resultat utifrån kvalitet, uttryck och
    hållbar utveckling.

Centralt innehåll 

I årskurs 4–6

Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker

  • -  Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
  • -  Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
  • -  Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
  • -  Skisser, mönster och arbetsbeskrivningar, hur de kan förstås och följas.
    Slöjdens arbetsprocesser
  • -  Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
  • -  Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.

Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling

  • -  Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
  • -  Hur färg, form och material bidrar till olika uttryck hos slöjdföremål.
  • -  Slöjdmaterials ursprung, framställning och miljöpåverkan, till exempel tenn,
    bomullstyg, teak och läder.
  • -  Resurshushållning genom återbruk av material.

KUNSKAPSKRAV I ÄMNET SLÖJD

Kunskapskrav i slutet av årskurs 6

Eleven formger och framställer på ett delvis genomarbetat sätt enkla slöjdföremål i olika material och med enkla hantverkstekniker. 

I slöjdarbetet använder eleven verktyg på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
Utifrån syftet med slöjdarbetet och någon idé väljer eleven ett i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. 

Under arbetsprocessen bidrar eleven till att formulera och välja handlingsalternativ.
Eleven beskriver på ett enkelt sätt arbetsprocessen och hur den har påverkat slöjdföremålets kvalitet.