Huvudfoting

Introduktion

Alla kan rita en huvudfoting. Klippa delar i metallplåt och montera med blindnit till en huvudfoting är roligt och inte alls så svårt. Med lite fantasi och olika tekniker från filmerna kan du lära dig hur du kan göra en rolig filur i aluminiumplåt. Idéutvecklingen i början visar dig hur du kan komma på en helt egen idé.

Utmaningar

  • Det kan vara lite klurigt att placera och rita ut alla delarna till huvudfotningen på plåtbiten. Sudda ut och ompröva.
  • Där du ska borra hål måste delarna vara breda nog så det finns material runt hålen.
  • Se till att hålla materialet 90 grader mot skäret när du klipper ut delarna i från plåten.

Detta tränar du på

  • Planering av arbete med fler delar
  • Nita med blindnit och blindnittång
  • Klippa med plåtsax
  • Markera med körnare
  • Avlägsna grader med metallfil eller försänkare

Begreppslista

Material: aluminiumplåt,
Verktyg/redskap: plåtsax, metallfil, körnare, hammare, spiralborr, borrskruvdragare, försänkare, blindnit, blindnittång, kulhammare, bokstavsstansar, tving, skruvstäd
Tekniker: markera, klippa, fila, borra, montera, nita, skruva
Beskrivande: framför, bakom, fästa, tunn, mönstrad

huvudfoting
Till undervisande lärare

Förslag på lektionsplanering/ Undervisningstips

Med årskurs 5 brukar arbetet ta 2-3 lektioner beroende på tillgång på verktyg samt hur mycket hjälp elever behöver och hur lång tid som används på värdering av arbetet efteråt.

Jag har ofta låtit denna uppgiften följa tekniska uppgifter som skål, skylt och låda i metallplåt eftersom eleverna redan har fått träna på flera färdigheter. Eftersom de redan övat på att klippa, fila, forma, borra och göra mönster i materialet kan de i stor grad arbeta självständigt. Många elever tycker att arbetet är roligt till följd av att de har förkunskaper.

En vanlig utmaning är att eleverna inte förstår hur långa/breda de mindre bitarna måste vara. Många ritar detaljer som öron/armar för smala så det inte finns plats att klippa ut runt hålet de har borrat. Några förstår heller inte att delarna måste överlappa varandra för att kunna nitas ihop. Tanken bakom att rita ut med hel konturlinje och dold konturlinje ger en introduktion till teknisk ritning, dessutom får eleverna träna planering av alster med fler delar.

Som inspiration skulle man kunde använda masker från olika kulturer eller också totempålar från Nordamerika.

Lämpligt material

I filmen och i klassrummet har jag använt aluminiumplåt 0,7mm då det är lätt att bearbeta och inte så dyrt som andra plåtmaterial. Eftersom plåten oftast kommer i storlek 100x50cm passar det bra att klippa plåten 10x12,5cm eller 10x16,67cm. Det ger också god träning för eleverna att öva på att planera och begränsa materialåtgången. Allt klipps från samma platta. Behöver de mer material kan man kanske dela med sig till varandra.
Ståltråden är 1,5mm glödgad najtråd då jag upplever att 2mm ofta är för stel för de yngre barnen. Skruv till ståltråd brukar jag använda 4x20mm då den ofta har stort huvud och det blir lättare att fästa ståltråden i plattan.

Som material till sockeln har jag vanligtvis sågat färdiga bitar av restmaterial för att spara tid. Det är möjligt att låta elever få såga egna bitar från exempelvis återbrukslådan och sen slipa och måla sockeln. Målas sockeln med vattenfärg går det att arbeta med den direkt utan att bli kladdig. Kanske ska man även göra en namnskylt och fästa på sockeln. Se film om stansad skylt här i Slöjdlexikon.

Verktyg/redskap

Stora plåtsaxar kan vara lättare att använda om ena handtaget spänns fast i bänken. Guldsmedssaxar eller små utväxlade fasonsaxar (multisnip) är bra alternativ till den något större plåtsaxen. Se till att hålla materialet 90 grader mot skäret när ni klipper plåten.

Av
Andreas Krüger