Spiktavla - stringart

Introduktion

Du kan skapa effektfulla geometriska former och figurer genom att linda garn runt spikar spikade i en träskiva. Med val av bakgrund, spikarnas placering och olika garnfärger kan du skapa ett personligt konstverk.

Utmaning

Att välja form kan vara utmanande. Ska du göra en figur med konturlinjer, skapa mönster eller kanske en geometrisk figur?
Kan du slå i spikarna så de blir lika höga och placerade på den linje du ritat?
Klarar du att slå i spikarna med jämna mellanrum?
Klarar du att hålla garnet stramt runt spikarna när du lindar och knyter?

Slöjdord och begrepp

Material: kryssfaner, tyg, spik, garn, broderigarn, snöre 
Verktyg/redskap: hammare, flat spetstång, hovtång, såg, bänkspännare, sax, broderinål
Tekniker: mäta, klippa, brodera, spika, linda, knyta
Beskrivande: kontrasterande, geometrisk, figurativ

Spiktavla
Till lärare

Lärandemål 

Följande förslag på lärandemål kan innefattas i arbetsområde Spiktavla. Vilka specifika lärandemål läraren vill fokusera på, alternativt tona ned eller lägga till bör anpassas utifrån lärarens önskan och berörd elevgrupp.

Formgivning och framställning
med material och verktyg/redskap för att skapa 

  • Välja material i förhållande till återbruk och minimering av spill. 
  • Hantering av vinkelhake för rät vinkel, spänna fast material och såga rakt i linjen.
  • Medvetet klippa tyget i tillräcklig storlek och trådrakt.
  • Spika i spikarna räta, hållfast, med jämn höjd och i figurens linjer. 
  • Linda och knyta garnet funktionellt.   
  • Brodera med stygn som följer linjerna.

Idéer och problemlösning
Utveckling av idéer, att pröva och ompröva

  • Disponera ytan väl för tänkt figur och monogram.
  • Välja färger, form eller material anpassat efter elevens egna val. 
  • Ta ansvar för genomförande och problemlösning.
  • Vid behov kunna samarbeta konstruktivt med annan elev vid genomförandet.

Kommunikation
att beskriva, förklara och värdera 

  • Kunna förklara sina val genom arbetsprocessen och använda sig av ämnesord. 

Undervisningstips

Lektionsplan

  1. Introduktion 
    • Börja med att visa filmen Spiktavla Intro.
    • Berätta om material och tekniker som används för att göra en spiktavla.

      Ett sätt är att eleverna gör en föremålsanalys. Dela eleverna i mindre grupper eller par. Låt dem utifrån ett frågeformulär observera specifika detaljer om spiktavlans material, former, storlek, färgval, antal spikar, längd och höjd på spikarna och hur tavlan kan hängas upp etc.
      Gå igenom de olika gruppernas svar för att se hur gruppernas observationer samstämmer eller skiljer sig åt.
      Målet är att ge eleverna en förförståelse av material och kombinationsmöjligheter. I högre åldrar kan eleverna exempelvis skriva en verktygslista i den följd verktygen används för att framställa tavlan. 
       
  2. Genomgång av verktyg
    • Visa stödfilmerna Att spika 1 och Hammare.
    • Om eleverna inte har erfarenhet av att spika är det bra om de först tränar på att slå i spikar i samma eller liknande material, innan de börjar spika sin tavla. Att visa eleverna hur spillmaterial kan användas till att prova på eller bemästra en teknik kan även öppna upp för egna experiment senare.
       
  3. Praktisk instruktion 
    • Visa filmen om att Planera spiktavlan och pausa vid viktiga moment. 
    • Låt eleverna skissa olika förslag. Använd gärna de mindre skissmallarna för att arbeta fram olika typer av lösningar. Låt dem välja om de vill börja med att skissa fram linjer eller markera spikplaceringskryss för att hitta sina former. Ska eleverna göra ett broderat monogram bör även detta formges med skiss. 
       
  4. Arbetsstund 
    • När eleverna är klara med sina skisser och eventuellt sitt monogram/signatur är det dags att rita ut sin form i storlek 1:1. Använd gärna pdf-n Mall: Spiktavla 
    • Gå runt i klassrummet och ge individuell handledning och positiv förstärkning.
    • När ritningar är klara kan det vara bra att de dokumenterar sin planering. Bilder på skisser, ritningar och gärna även en förklaring om vad som inspirerade eleven att välja formen på figuren. 
    • Beroende på vilken sal eleverna befinner sig i är det dags för att antingen såga skivmaterialet i rätt storlek eller påbörja broderi av monogram. 
    • Textil (BRODERI)
    • kommer snart
       
    • Trä/metall
    • Tag fram lämpligt material och verktyg. Visa filmen Såga kryssfaner. Stanna upp på viktiga moment och förklara och svara på frågor innan ni går vidare. 
    • Eleverna arbetar självständigt/i par efter filmen. Gå runt i salen för att stötta och hjälpa efter behov.
    • Ska skivan ytbehandlas kan elever som är klara måla eller betsa skivan, lägga till tork och dokumentera arbetssteget med bild och förklarande text. 
    • Fortsätt arbetet steg för steg efter instruktion med genomgång av material och tekniker som passar elevgruppen. 
       
  5. Reflektion 
    • Låt eleverna presentera sina färdiga spiktavlor för varandra.
    • Diskutera vad som fungerade bra och vilka utmaningar de stötte på.
    • Be eleverna fundera på var de ska hänga upp sina spiktavlor hemma och hur de ska fästa dem i väggen.

Uppföljning
Be eleverna dokumentera sin arbetsprocess i bild och text. Detta kan användas som underlag för samtal och bedömning samt hjälper eleverna att befästa sin kunskap.

Tips för utmaningar

  • För yngre elever: Förbered enklare modeller som de kan börja med.
     
  • För äldre eller mer avancerade elever: Utmana dem att designa en mer komplex form eller figur.
     
  • Om någon har svårigheter med tekniken: Ge möjlighet att träna extra på specifika moment, t.ex. att slå i spikar på en linje, gärna i något spillmaterial.